post11
Opinió

En relació a la dimissió de Lluís Pasqual de la direcció del Teatre Lliure i del debat que l'ha acompanyat, Vinyet Panyella considera que "queda clar que el cas Pasqual posa damunt la taula temes relatius a la salut cultural del país que s’han de debatre i resoldre". Concretament sobre el model d'elecció dels màxims responsables de grans centres de creació cultural i artística, Panyella apunta que "és un fet com a mínim curiós que quan la qüestió s’ha plantejat obertament i en públic ha estat quan hi ha hagut canvis de directius que han exercit  llargament via lliure designació".

post11
Opinió

El Fòrum Cultura 2020, organitzat pel Cercle de Cultura, re-emprendrà les taules de treball aquest proper mes d’octubre, iniciant una segona fase que finalitzarà a principis del proper any. El seu coordinador general, Jordi Pardo ens fa una primera valoració en aquest article. Cal recordar que les primeres quatre taules de treball, “Creació Artística”, coordinada per Jordi Balló; “Cultura i Educació”, coordinada per Gemma Carbó; “Equipaments Culturals”, coordinada per Pepe Serra, i “Economia i Cultura”, coordinada per Xavier Cubeles, es van desenvolupar del maig al juliol.

post11
Opinió

Josep Vives vincula el paper de les biblioteques públiques amb la defensa de la llibertat d'expressió i de creació: "La biblioteca pública no és el reflex de la nostra ideologia o moral particular o majoritària del moment (...) es fa ressò de les diferents opinions que sobre un tema existeix", tot afegint que "malgrat que no estem d’acord amb una idea concreta a títol particular en donem accés per a que la ciutadania es faci ella la seva pròpia idea sobre aquell tema. La llibertat intel·lectual és una suma de “malgrat”, no de “però”.

post11
Opinió

Xavier Marcé afirma que "el sector cultural català necessita empresaris capaços d'ampliar la demanda cultural, de seduir nous públics i crear escenaris per al consum perdent-li el por al mercat i als seus condicionants. El necessiten els nostres creadors i productors de la mateixa manera que ho necessita el públic, tant el local com el que ens visita de vacances o en fires i congressos."

post11
Opinió

Xavier Marcé defensa la cultura popular, tant com espai de creació, com a motor de les indústries creatives i com a productes culturals que esdevenen propietat pública, "la qual cosa ens apropa a un dels mites més perseguits de la cultura: com fer-la esdevenir propietat de tothom".

post11
Opinió

Nicolás Barbieri analitza les polítiques culturals de diversos governs municipals  de l’Estat espanyol(Barcelona, Saragossa, Madrid, La Corunya i Santiago de Compostel·la principalment ) que comparteixen la denominació “d’ajuntaments del canvi”, aportant un seguit de reflexions sobre dues relacions clau: entre allò que és de titularitat pública i allò que forma part del bé comú, i entre la mateixa cultura i la política.

post11
Opinió

Xavier Marcé subratlla que els grans equipaments culturals del país no disposen de fons patrimonials extraordinaris ni de recursos suficients per esdevenir espais de referència internacional. Marcé diagnostica que el problema és que "més enllà de la reivindicació d'un suport estatal, no s'han pres decisions exemplificadores en matèria cultural".